loading...
تعزیه سرای زرین شهر
سيدمحسن ميرزايي بازدید : 509 جمعه 06 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

نام و نام خانوادگی : حسن نرگسخانی

نام پدر : حسین

ساکن : اصفهان

 

حسن نرگسخانی نیز همچون دیگر تعزیه خوانان موفق ، تعزیه خوانی را از سن طفولیت و با اجرای نقش سکینه در تعزیه حضرت عباس آغاز نموده است . وی تعزیه خوانی حرفه ای را  در حسینیه زادگاهش دلیگان و زیر نظر استاد حاج میرزا حسین معینی دلیگانی که ازمفصرین قرآن نیزبوده ، فرا گرفته است . وی در سال 1384 برای نخستین بار به حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) قودجان دعوت شد و مدت3 سال با ذاکرین این حسینیه همکاری نمود . وی تبحر خاصی در شهادت خوانی دارد و به اعتقاد بسیاری از علاقه مندان تعزیه بهترین شهادت خوان ایران  می باشد . از جمله اجرا های بیاد ماندنی وی در حسینیه قودجان  می توان به مجلس تعزیه امام حسین (ع) در سال 86 اشاره کرد که جای خالی استاد رضا مشایخی را در این سال به نحو احسن پر کرد . اخلاق نیک و اخلاص این ذاکر یکی از مشخصه های منحصر بفرد او می باشد . علت عدم حضور وی در حسینیه قودجان ( المپیک تعزیه ایران ) در سالهای اخیر برای علاقه مندان تعزیه جای سوال باقی گذاشته است . انشاء الله که باز هم شاهد حضور و درخشش وی در تعزیه های قودجان باشیم .

سيدمحسن ميرزايي بازدید : 93 جمعه 06 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 نام و نام خانوادگی : محمد رضایی

نام پدر :رحمت الله

تاریخ تولد :1328

ساکن : تهران

 

استاد محمد رضایی که اصالتا اهل روستای سفیداب یکی از روستاهای فراهانمی باشد ، تعزیه خوانی را از سن 5 سالگی و با نقش سکینه آغاز نمود . علاقه وی به مرحوم مرتضی سلیمانی باعث شد تا او را به عنوان استاد و الگوی خود در تعزیه انتخاب نماید. وی در سن 12 سالگی به همراه تعدادی از جوانان گروه تعزیه خوانی تشکیل داد و فعالیت خود را در شهادت خوانی تعزیه تا سال 61 ادامه داد . از این تاریخ به بعد امام خوانی را در تعزیه آغاز نمود . و در حال حاضر هم یکی از بهترین امام خوان ها خصوصا در مجلس شهادت حضرت علی اکبر (ع) می باشد . مجالس حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) قودجان در سال های اخیر توسط وی اداره و کارگردانی می شود . 

 

سيدمحسن ميرزايي بازدید : 25 جمعه 06 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


نام و نام خانوادگی : رضا حیدری

نام پدر :

تاریخ تولد :1318

ساکن : تفرش

وی از جمله شبيه خوان هاي مشهور است كه اين حرفه را از دوران كودكي نزد پدر خويش آموخت و توانست نسل فعلي شبيه خواني ايران را پرورش دهد . استاد حيدري، محقق و نسخه نويس، هنرمندي است زبردست در اجراي نمايش تعزيه و از جمله معدود شبيه خوان هايي است كه مطالعات تحقيقاتي در زمينه تعزيه و تاريخ اسلام داشته و در راه اصلاح تحريفات موجود در تعزيه نامه ها تلاش هاي فراواني كرده و اين ويژگي ها، وي را از ساير شبيه خوان ها متمايز ساخته است . او كه از صدايي زيبا و شيوا بهره مي برد، آشنايي كامل به دستگاه هاي موسيقي اصيل سنتي دارد و به گفته شبيه خوان هاي صاحب نام معاصر، استادي مسلم و جزو برجسته ترين شبيه خوان هاي اين سرزمين است. به گفته دكتر سيدمحمد ميرشكرايي ايران شناس مشهور؛ رضا حيدري تعزيه خوان هنرمند و مشهور، امروزه با وجود داشتن نزديك به 68 سال سن در حركات و در كشش صدا جوانان را وامي گذارد . وی در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) قودجان نیز اجرای تعزیه داشته و اجرای نقش غلام ترک امام سجاد  (ع) که در بخشی از مجلس شهادت حضرت علی اکبر (ع) در سال 79 (آخرین سال حضورش)  خوانده شد از جمله اجراهای بیاد ماندنی وی در این حسینیه می باشد .
 
 
سيدمحسن ميرزايي بازدید : 65 جمعه 06 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی : رضا مشایخی

نام پدر: ابراهیم

محل تولد : قزوین

استاد تعزیه خوانی را از 6 سالگی شروع و تا سن 14 سالگی بچه خوانی می کرده است . از جمله اساتید وی در تعزیه خوانی می توان به میرزا یحیی رشته قانی ، میرزا مفتاح لاهیجانی ، سید حسین مومن زاده و حاج ادهم بحطونی اشاره کرد . وی ارادت خاصی به ائمه دارد و حدود 10 سال پیش در حالی که دچار عارضه سرطان شده بود از بی بی فاطمه زهرا (س) شفا گرفت . حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) قودجان  که به المپیک تعزیه معروف است سالهاست که از استاد در شهادت خوانی بهره می برد و همین امر رضا مشایخی را از دیگر تعزیه خوانان متمایز ساخته است . عدم حضور وی در سال 86 به علت کسالت و بیماری موجب نگرانی علاقه مندان وی شده بود و با حضور مجددش در سال 87 و به خصوص اجرای بی سابقه در شهادت حر بن یزید ریاحی و در مجلس عاشورا نشان داد که از تعزیه خوانان تمام نشدنی  دنیای حرفه ای تعزیه می باشد .

متاسفانه این اسطوره بزرگ تعزیه ایران در تاریخ 26 شهریورماه 1391 به دیدار مولایش حسین بن علی شتافت و جامعه تعزیه ایران را داغدار کرد .اما نام و یاد و صدای ماندگارش تا ابد در اذهان تمامی تعزیه دوستان زنده و جاوید خواهد ماند . روحش شاد و یادش گرامی باد .

شادی روحش فاتحه مع الصلوات

تعداد صفحات : 3

درباره ما
ذکر روزهای هفته حدیث موضوعی
وضعیت یاهو مذهبی
روزشمار محرم عاشورا
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما چه کسی صدای زیبایی برای تعزیه خواندن دارد؟
    بهترین مخالف خان چه کسی است؟
    چه کسی حر خوانی قشنگی دارد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 343
  • بازدید کلی : 14,123
  • کدهای اختصاصی